موسیقی پیرمردها!!!(قسمت دوم)
سلام
بخش دوم سوال این بود :
چرا هنگام شنیدن موسیقی اصیل به جای ایجاد نشاط در ما حالت خمودگی ایجاد می شود؟
برای مقدمه باید عرض کنم که موسیقی ایران و به طور کلی موسیقی شرق، موسیقی طبیعی است یعنی با اینکه بر مبنای قوانین فیزیکی حاکم بر اصوات شکل گرفته اما آنچه بیشتر مطبوع وگوش نواز بوده مد نظر قرار داشته نه قوانین لایتغیر ریاضی، موسیقی علمی بر مبنای 24 ربع پرده مساوی است در صورتی که در موسیقی ما اینطور نیست نمی خواهم فعلا وارد این بحث بشوم شاید در آینده راجع به این مسائل برای شما یه چیزایی نوشتم ولی همین را بگویم که نتها و فواصل بین دو نت درموسیقی ما در عین اینکه علمی است اما ذوق فطری انسان هم در آن دخیل بوده وما می توانیم این ویژگی را به عینه در موسیقی محلی(فولکلور) خودمان ببینیم و اما نتیجه :
این طبیعی بودن موسیقی لاجرم انسان را با طبیعت همراه می کند و به فکر فرو می برد(آن را با موسیقی الکترونیک مقایسه کنید)، مانند صدای باد که توی گندمزار می پیچد و یاصدای رودخانه که از لابلای سنگها عبور می کند. از آنجا که حالت تفکر درانسان بسیار شبیه به غمزدگی و ناراحتی است این تصور در ما ایجاد می شود که با شنیدن موسیقی سنتی به قول امروزیها دپرس می شویم در صورتی که واقعا این طور نیست وچون با این حالت آشنا نیستیم آن را با غم و غصه اشتباهی می گیریم و در نهایت برداشتمان این است که: " موسیقی اصیل غم انگیزاست!"
بنده از شما دوست عزیز می خواهم که با این نگرش به موسیقی اصیل گوش بدهید تا صحت وسقم عرایض بنده ثابت بشود !
واما مساله دیگر: متاسفانه فیلمسازان ایرانی در نماهایی که می خواهند گهنگی و تنهایی را نشان بدهند ویک فضای نوستالوژیک خلق نمایند در صحنه یک گرامافون قرار می دهند و ازموسقی اصیل به عنوان موسیقی زمینه استفاده می کنند (بهخصوص اثر جاودانه مرحوم بدیع زاده در آواز بیات اصفهان"شد خزان گلشت آشنایی") و جوانان ما هم که طرفداران پر و پا قرص فیلمها وسریالهای .... ایرانی هستند نسبت به این نوع موسیقی شرطی شده اند و تا موسیقی اصیل به گوششان میرسد نا خودآگاه ذهنشان همان فضای نوستالوژیک را بازسازی می کند وشخص ناچار درهمان حال و هوا قرار میگیرد وانگشت اتهام به سمت موسیقی اصیل گرفته می شود که موسیقی اصیل چنین و چنان است!این نکته را هم باید خدمت عزیزان عرض کنم که شادی وفرحی که موسیقی اصیل به دنبال دارد بسیار پایدار تر از موسیقی های باب ورایج است یعنی زمانی که انسان درحال شنیدن موسیقی های مثلا شاد آنچنانی است حرکت و نشاط (که البته به نظر من بیشتر اضطراب است تا نشاط !) سراپای وجود را فرامی گیرد وبعضا شخص دچار حرکات موزون میشود! ولی به محض اتمام موسیقی تمام حالات پدید آمده هم پایان می پذیرد اما موسیقی اصیل آدمی را آرام آرام به وجد می آورد تا به اوج می رسد وپس از اتمام موسیقی شخص تا مدت ها در همان حال و هوا باقی میماند!
خوشحال می شوم ازنظرات دوستانی که این بحث را دنبال می کنند - اعم از موافق و مخصوصا نظرات مخالف -آگاه شوم تا اگر دراستنباط خودم دچار اشتباه شده ام آن را اصلاح کنم ودر صورت مفید بودن این بحث و علاقه مندی عزیزان، در این زمینه وزمینه های مشابه بیشتر بنویسم و از نظرات دوستان هم استفاده نمایم
واژه های کلیدی : موسیقی طبیعی، موسیقی علمی، موسیقی الکترونیک، ربع پرده، فولکلور، بدیع زاده، حرکات موزون، نوستالوژیک، 24 ربع پرده مساوی
جمعه 87 بهمن 18
كلك مشكين تو :
موسیقی پیرمردها!!!
سلام
می خوام در مورد موسیقی اصیل- که در میان اکثر جوان ها به موسیقی پیرمردها معروفه!- صحبت کنم و تا جایی که می تونم به سوالاتی که بیشتر برای جوانتر ها پیش میاید-البته خیلی ساده ومختصر- پاسخ بدم. فکر میکنم یکی از مهمترین این سوالات این باشه که :چرا موسیقی اصیل حوصله ما را سر می بره و به محض شنیدن آن به خمیازه کشیدن می افتیم و به جای ایجاد نشاط در ما حالت خمودگی ایجاد می شود ؟
این سوال دو بخش داره ؛قسمت اول :چرا با شنیدن موسیقی اصیل حوصله مان سر می رود؟
برای رسیدن به این جواب باید مقدمه کوتاهی عرض کنم!می دونیم که موسیق اصیل پیوند ناگسستنی با شعر و مخصوصا شعر کلاسیک (به زبان ساده تر شعر حافظ و سعدی و مولانا )داره و این ا رتباط باعث می شه که موسیقی با این اشعار ترکیب بشه و هرکدوم بدون دیگری کامل به نظر نیاد(که البته این طور نیست) کاملا طبیعیه اگرکسی با شعر وادبیات کلاسیک آشنا نباشه ازاین نوع موسیقی هم لذت نمی بره و از طرف دیگه خود موسیقی اصیل هم برای خودش الفبایی داره که دونستن این الفبا قدرت لذت بردن رو در شنونده تقویت می کنه،دونستن نام دستگاه ها و آوازها(هفت دستگاه یعنی ماهور، شور، همایون ، سه گاه ، چهار گاه ، راست وپنجگاه ، نوا وپنج آوازیعنی بیات ترک ، دشتی ، ابوعطا ، افشاری وبیات اصفهان) و اینکه هردستگاه از نغمه ها و گوشه ها تشکیل شده و آشنایی مختصر با اینها موسیقی اصیل رابرای شنودنده لذت بخش می کنه!پس باید عرض کنم که لذت بردن از این نوع موسیقی نیاز به داشتن معلومات در این زمینه ها که عرض شد داره! البته دنیال این چیزها رفتن هم کاملا ذوقیه و هیچ کس مجبور نیست این کار رو بکنه!با توجه به این موارد کسی که از این نوع موسیقی لذت نمی بره این مقدمات رو فراهم نکرده و بسیار طبیعیه که انسان در مقابل چیزی که از اون سر درنمیاره حوصله اش سر بره!
پس می تونیم اینطور نتیجه بگیریم که آشنا نبودن باشعر و ادبیات و ساختار موسیقی اصیل، اون رو برای خیلی از ماها کسالت آور کرده وبه همین دلایل طیف خاصی از جامعه به این نوع از موسیقی گرایش دارن!
ادامه دارد...
واژه های کلیدی : شعر، ماهور، شور، همایون، سه گاه، چهار گاه، راست وپنجگاه، نوا، بیات ترک، دشتی، ابوعطا، افشاری، اصفهان، نغمه، گوشه، موسیقی اصیل
چهارشنبه 87 بهمن 16
كلك مشكين تو :
لیست کل یادداشت های این وبلاگ